niedziela, 7 lipca 2013

Grillowy niezbędnik

Sezon grillowy w pełni, dlatego pomyślałam, że napisze o tym, co ostatnio zabieram na grilla - oprócz mięsa oczywiście :) Towarzysza mi bowiem zawsze: sałatka z warzyw sezonowych,  cukinia w przyprawach (do zgrillowania) oraz ulubiony, własnoręcznie zrobiony sos czosnkowy. Sos, pasuje mi praktycznie do wszystkiego. Jedyną jego wadą jest zawartość czosnku, który nie każdy lubi i do tego wiadomo, jakie są później doznania zapachowe osób wokół nas. Najlepiej zatem, by wszyscy jedli wspólnie owy sos, tym bardziej, że jest naturalny, a czosnek znany jest ze swych zdrowotnych właściwości.

Poniżej, krótko przedstawię, jak przygotowuje owe dobrodziejstwa, gdyż myślę, że w tym pięknym letnim czasie, pomysły będzie można wykorzystać.

Sałatka warzywna
  • kapusta pekińska (bardziej zielone części)
  • papryka czerwona , zielona
  • ogórek zielony
  • pomidor
  • kiełki rzodkiewki
  • cebula
  • szczypiorek
  • ziarna słonecznika
  • oliwa z oliwek
  • ser feta(niewiele) 
  • pieprz
 Taki skład był akurat teraz, ale tak naprawdę wszystko zależy od tego, co mam w domu. Chodzi o to, by było prosto i smacznie, i by była zachowana jakaś różnorodność. Oczywiście, wybieramy warzywa, które lubimy i wiemy, że będą cieszyły nasze podniebienie:-) Ja miałam dodać jeszcze ogórek małosolny i oliwki, ale nie było po drodze w sklepie, więc odpuściłam.. Jeśli chodzi o przyprawianie, to wymieszanie tylu smaków sprawia, że już nie musimy specjalnie dodawać przypraw. Ja stosuje tylko pieprz, a fetę dodałam zamiast soli. Sól ma taką właściwość, że wyciąga wodę z warzyw (każdy na pewno robił mizerię i solił, żeby ogórki puściły sok) i później wszystko pływa nam w wodzie. Chciałam tego uniknąć, więc dodałam słoną fetę...i faktycznie smak był lepszy, a wszędobylskiej wody nie było:-)  Na koniec dodałam oliwę z oliwek, dzięki czemu przyswoimy witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, a sałatka będzie mniej "surowa".

Cukinia w marynacie
  • cukinia w plastrach
  • marynata (oliwa z oliwek, świeży czosnek, pietruszka, oregano, papryka słodka, sól, pieprz)
Uwielbiam cukinię, więc jakbym mogła nie przytaszczyć jej także na grilla:-) Jeśli chodzi o marynatę, to wszystko zależy od naszych preferencji i znów od tego, co mamy pod ręką. Akurat wczoraj stworzyłam taką kompozycję,jak powyżej, ale najczęściej jest w niej świeży czosnek, pietruszka, bazylia (teraz akurat nie miałam),sól i pieprz, czasem tez curry i sporadycznie inne przyprawy. Mieszam wszystko to razem z oliwą (może być tez inny olej) i później smaruję wszystkie plastry moja marynatą. Najlepiej zrobić to wcześniej(kilka godzin przed gillem) i trzymać w zamkniętym naczyniu/pojemniku, żeby smaki mogły się wymieszać i cukinia przeszła tym wszystkim, co włożyliśmy do marynaty. Wczoraj moja cukinia była przebojem i nawet kolega, który za nią nie przepada, zjadł ja ze smakiem. Zatem mogę być z siebie dumna;)

Sos czosnkowy
  • jogurt naturalny
  • śmietana (18%)
  • świeży czosnek
  • sól, pieprz
Zasadniczo, uznaję tylko własnoręcznie przygotowany sos czosnkowy, gdyż te kupne, są raczej mocno przetworzone i mają masę niepotrzebnych dodatków. A skoro sos jest wyjątkowo łatwy w przygotowaniu, to czemu się na niego nie skusić? Wystarczy wycisnąć kilka ząbków czosnku, wymieszać ze śmietaną i jogurtem, dodać sól i pieprz i gotowe! Oczywiście można się także pokusić o dodanie pietruszki, szczypiorku, koperku, czy cebuli. Jednak taka zwykła podstawowa wersja jest według mnie wystarczająca. Sos także lepiej przygotować wcześniej, żeby miał trochę czasu, by się przegryźć. Ostrzegam także, że jeśli wydaje nam się w dniu przygotowania, że sos jest tylko lekko ostry, to dnia następnego "przegryza" on się dużo bardziej i jest moc znacznie wzrasta. Parokrotnie dość delikatny sos, stał się dnia następnego aż takim mocnym i szczypiącym w język;)

I to tak w skrócie...mam nadzieję, że wiadomości będą przydatne i komuś zasmakuje mój grillowy niezbędnik. Oczywiście jem w trakcie takich wydarzeń także i inne rarytasy, jednak zauważyłam, że ostatnio taki zestaw jest uniwersalny i przygotowuje go za każdym razem. Pamiętajcie jednak, że nie samym warzywem człowiek żyje, więc coś bardziej treściwego-białkowego warto wrzucić na ruszt!

Pozdrawiam smacznie:-)
Mysza

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...